Textielkunst Expo

" Being an event of love, (textile) art implicitly signifies an act of human and cultural integration. "
- Abdias Nascimento (1914 - 2011).

De TPF2022 Textielkunst Expo presenteert een groot aantal exposities, community craftivism installaties, live performance art en uitzonderlijke community textielkunst projecten van meer dan 70 established textile artists & designers, recent afgestudeerd of beginnend kunstenaars en amateur kunstenaars. TPF2022 streeft ernaar verschillende (traditionele) textieltechnieken, niveaus van artistieke verfijning, beoefening en vakmanschap te belichten op de Textielkunst Expo volgens het leidmotief ‘Jeder Mensch ist ein Künstler‘. – Joseph Beuys (1921 – 1986).

Afgebeeld:  Max van Loon – ‘De Mentor.’ Max van Loon, dit jaar afgestudeerd aan ArtEZ BEAR Fine Art (Base for Experiment, Art & Research) creëert verschillende archetypische karakters d.m.v. kostuumontwerp en performance art voor de textiele installatie ‘De Vertellers’.

Exploring the Human Condition

Monika Auch /// STITCH_YOUR_BRAIN


Monika Auch is beeldend kunstenaar en werkte tot haar afstuderen aan de Gerrit Rietveld Academie (2000) als arts. In haar internationale studie STITCH_YOUR_BRAIN exploreert Monika de hand-brein-creativiteit connectie. Haar onderzoek is een cross-over tussen kunst en wetenschap en betekent de langstlopende 'participatory study' op het gebied van handwerken en menselijk welzijn. Meer dan 300 participanten namen deel aan het onderzoek en tonen vormgegeven herinneringen, emoties en persoonlijke verhalen in textiele 'breintjes'. Wil je ook een breintje borduren? Tijdens TPF2022 kun je een speciale 'brainkit' aanschaffen! In het voorjaar van 2023 verschijnt er een publicatie met 135 werken en de resultaten van het onderzoek gepubliceerd door uitgever Jap-Sam Books. Monika geeft op do. 13 okt. 12.00 een Lecture over STITCH_YOUR_BRAIN in de Textile+ Lecture Series.

Max van Loon /// De Vertellers


Max van Loon, dit jaar afgestudeerd aan ArtEZ BEAR Fine Art, creëert verschillende archetypische karakters d.m.v. kostuumontwerp en performance art. ‘De Vertellers’ is een installatie , waarin deze karakters samen komen: de Koning, de Huisvrouw, de Held, de Nar, de Bokser en het hypothetische Kind. Ze hebben allemaal een eigen verhaal, maar lijken vast te zitten in een context, waarin het moeilijk is hun verhaal te vertellen. Deze verhalen hebben geen duidelijk begin, eind noch moraal. Max speelt met de spanning tussen kunst & entertainment, o.a. geinspireerd door traditionele poppenkasten, circus en het Middeleeuws theater. In deze theatrale vormen wordt het karakter bepaald door het kostuum, niet door de performer die het draagt. Het publiek wordt uitgenodigd om tussen de karakters door te lopen en onderdeel te worden en zich af te vragen wat hun verhaal als toeschouwer is?

Maki Raaphorst /// Om het Werkwoord 'Dragen' te vertalen

Met de installatie & performance 'Om het Werkwoord 'Dragen' te Vertalen' studeerde Maki Raaphorst studeerde dit jaar af aan ArtEZ BEAR Fine Art. Er leeft zo veel in het breien. Er is de geschiedenis van het materiaal zelf en waar het vandaan komt. Komen deze vezels van een schaap? Waar leefde het schaap? Wie heeft het geverfd, en met welke planten? Waar groeiden die? Dan is er de geschiedenis van de praktijk, ontelbare vrouwen die truien breiden voor ontelbare vissersmannen, ongeveer hetzelfde patroon volgend, het aanpassend aan de specifieke visserman, een patroon volgend dat bij zijn thuis hoort. Maki wilt deze vorm van voor elkaar zorgen benaderen, de ervaring hebben van een vrouw, die een trui breit voor een visserman. Maar wat als ik geen vrouw ben? Wat als ik geen visserman heb om voor te breien? Wat als ik geen thuis heb om mijn patronen op te baseren?

Oksana Tovstopyat /// Borduurambacht in Oekraïne

Oksana Tovstopyat, 17-jarige leerlinge van het Minkema College in Woerden, wilt visueel laten zien wat er in Oekraïne gaande is. Voor het vak Culturele en Kunstzinninge Vorming (CKV) borduurde ze een witte blouse voor de opdracht 'Ambacht'. Door aan de ene kant van de blouse op een traditionele manier te borduren, toont Oksana de Oekraïense cultuur. Door op de andere kant een bloedvlek te borduren, wilt ze op een ingrijpende manier tonen wat er nu in het land gebeurt: mensen sterven en er wordt bloed vergoten. In het midden heeft ze door elkaar verstrooide kruisjes verwerkt om te laten zien dat de oorzaak van dit bloedvergieten in het verleden ligt. 'Rusland erkent Oekraïne, Oekraïners en haar eigen authentieke cultuur niet, waardoor het land 'afbrokkelt'', zo verwoordt Oksana. In de bloedvlek verwerkte zwarte garens verwijzend naar de cultuur, die stroomt door het bloed van elke Oekraïner. Rood en zwart zijn de traditionele borduurkleuren.

Irma Frijlink /// Tapis de Oekraïne

Beeldend kunstenares Irma Frijlink begon aan het vervaardigen van het Tapis de Oekraïne toen Rusland de oorlog verkondigde aan Oekraïne. Met de boodschap 'Opdat we de verschrikkingen van de oorlog nooit zullen vergeten', tekent Irma met de naaimachine op industrieel vilt impressies van de oorlog. Daarna maakt ze uitsneden, waardoor de achtergrond onderdeel wordt. Thema's , zoals vergankelijkheid, macht en onmacht, als ook kracht en zelfherstellend vermogen van mens en natuur vormen een rode draad. Daarnaast speelt kwetsbaarheid een voorname rol, versterkt door de absentie van (veel) kleur en de textiele tactiliteit van haar werken. Irma schudt graag mensen wakker en zet aan tot nadenken over de realiteit verpakt in esthetische vorm. Ze heeft haarzelf voorgenomen pas te stoppen met het Tapis als de oorlog is afgelopen. Naar verwachting heeft het Tapis een lengte van meer dan 15 m. ten tijde van TPF2022.

Knot So - Asiana & Door /// The Art of Shibari


The Art of Shibari is touwkunst die in Japan beoefend wordt. Shibari doet tijdens TPF2022 haar intrede als een vernieuwende, grensverleggende en verbindende vorm van (textiele) performance & body art. Shibari ropes worden van oudsher vervaardigd van natuurlijke hennepvezels, jute of linnen. Asiana behoort tot de Europese 'rope' top en is een ervaren Shibari & Kinbaku teacher, performance artist en event organizer. Ze lanceerde 10 jaar geleden 'Ropelounge' in Amsterdam, waar zowel professioneel als beginnend beoefenaars o.a. Shibari technieken kunnen leren en ervaren. Door is performance artist, Kinbaku model en schrijver. Tijdens de Corona pandemie lanceerden ze samen 'Roperamblings', een verkenning en broadcast van persoonlijke dialogen over the Art of Shibari & Kinbaku. Op do. 13 okt. 13.30 - 14.00 en vrij. 14 okt. 15.30 - 16.00 geven Asiana & Door van 'Knot So' een demonstratie van The Art of Shibari.

Mehdi Mashayekhi /// Choub Collection


Iraans ontwerper Mehdi Mashayekhi studeerde in 2018 af als ontwerper aan ArtEZ University of the Arts. 'Choub' betekent hout in de Farsi-taal en integreert op innovatieve wijze hout als textiel+ materiaal in een serie van 15 menswear ontwerpen. Uitgangspunt voor 'Choub' Collection is een stuk hout, dat symbool staat voor de 'migrant'. Door het materiaal te bewerken en te transformeren tot een nieuwe structuur, verwijst Mehdi naar zijn eigen transformatieproces, dat hij doormaakte tijdens zijn integratiereis van Iran naar Nederland. Met zijn combinatie van 3D-textielontwerp en high-tech experimenten via CAD-toepassingen op multiplex 4mm. hout, geeft Mehdi vorm aan een ingenieuze couture collectie. In sept. '22 exposeert hij 'Choub' Collection @NDSMFuse in Amsterdam-Noord. Mehdi geeft op do. 13 okt. 15.30 een lecture over de realisatie van 'Choub' in de Textile+ Lecture Series.

Kunstacademie-online /// Proefkonijn 4. 'Electrified'

Wil je supergoed worden in het maken van kunst, maar voel je je onzeker en heb je het gevoel dat je je niet optimaal kan ontwikkelen? En verlies je daardoor je 'kunstplezier'? Met de trainingen en coach-trajecten van Kunstacademie-online helpt Marjolein van der Stoep je bijzondere kunst te maken. In een eigen stijl, met meer creatief zelfvertrouwen. Je kunt weer groeien! In haar eigen beeldend werk laat Marjolein de uiterlijke mogelijkheden zien van (innerlijke) mutaties. Varkens worden gebruikt als kweekmachine voor harten en insuline en niemand kijkt nog op van gen-tech. en soja bewerkingen. Als we de inwendige veranderingen aan de buitenkant zouden kunnen zien, zouden we er misschien veel voorzichtiger mee omspringen... Marjolein laat tijdens TPF2022 een aantal 'Proefkonijnen' zien en neemt je mee in een Masterclass 'Vind je eigen stijl met meer creatief zelfvertrouwen'.

De Creatieve Ondernemers /// Transformatie

Deze Jurk, geïnspireerd op de Koninginnenpage, is gemaakt door Ingeborg Honer. De Vlinder staat symbool voor haar eigen transformatie van kunstenaar en hobby ondernemer, naar een succesvolle professionele ondernemer met meerdere bedrijven. Ingeborg runt samen met haar man Percy en een aantal medewerkers o.a. de Onlineviltschool, Onlineecoprinten en de Bodyflower viltwinkel. Vanuit coachtak 'De Creatieve Ondernemers' begeleidt ze kunstenaars en creatievelingen met het bouwen van hun eigen 'Wensonderneming' (ondernemen vanuit je eigen wensen, dicht bij jezelf). Tijdens TPF2022 exposeert Ingeborg een aantal werken en geeft ze een Masterclass, waarin ze vertelt over haar eigen ervaringen met online ondernemen en deelt ze 5 succesfactoren.

Reconstructing Historical (Art) Narratives

STIDOC /// Het Museum als Inspiratiebron

STIDOC (Stichting Textiel Documentatie & Informatie Centrum), presenteert de resultaten uit de Masterclass: 'Heden en Verleden: het Museum als Inspiratiebron'. De Masterclass werd gegeven in 4 bijeenkomsten aan 6 groepen van 15 gevorderde textielkunstenaars in 5 Leidse Musea: Museum De Lakenhal, Museum Volkenkunde, Hortus botanicus, Rijksmuseum Boerhaave en Japanmuseum SieboldHuis. Het project is opgezet met oog op Studio Textielfestival Leiden (2020). Vanwege de Corona pandemie kon het Festival geen doorgang vinden. Deelnemend textielkunstenaars van de Masterclass in Museum de Lakenhal & Rijksmuseum Boerhaave exposeren hun werk, geinspireerd door historische kunstvoorwerpen uit de Museumcollecties. Afgebeeld: Petra Kooij - 'Vrouwelijk Vlak in Paars'.

QS2 /// Egyptische Weefsels

Twaalf leden van het Collectief QS2, dat in 2003 werd opgericht, presenteren werk, dat een integraal onderdeel vormde van de tentoonstelling ‘Zeshonderd Jaar Egyptische Weefsels (ca. 400-1000 na Chr.)' van 1 juni - 27 sept. 2020 in het Rijksmuseum van Oudheden. Op uitnodiging van RMO directeur Wim Weijland werkte Textielgroep QS2 2 jaar onder artistiek leiding van beeldend kunstenaar Monika Auch aan het vormgeven van hedendaags werk geïnspireerd door de Museumcollectie. O.l.v. Auch onderzochten de 12 leden van QS2 de culturele betekenis en functie van antiek Egyptisch (Koptisch) textiel, emotionele waardes en achterliggende verhalen, (begraaf)riten en ceremonies. De resultaten werden vertaald in hedendaagse werken. Afgebeeld: werk van QS2-lid Martha Hunneman-Vos.

Jolanda Drukker Murray /// Hear no Evil, See no Evil, Speak no Evil

'Documentair borduurwerk’ zoals Jolanda Drukker Murray het noemt, heeft haar grote belangstelling. Het overbrengen van emotie aan de toeschouwer betekent voor haar daarin een belangrijk element. Ze verzamelt haar stoffen overal ter wereld. Pas als ze de juiste combinatie van kleuren, texturen en structuren heeft gevonden, begint ze aan een ontwerp voor een wandkleed of textiel object. Voor haar sculpturale werk vormen mens en natuur een grote inspiratiebron . 'Odysseus' en andere mythen staan eveneens regelmatig centraal, zoals in haar vogel-, konings- en ramsvrouwen. Jolanda studeerde Kunstgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Leiden. Vervolgens richtte ze zich op het vervaardigen van keramiek en bronswerk. Haar liefde voor stoffen heeft zij van haar moeder meegekregen, die vroeger kleding maakte voor haar dochters. Jolanda is lid van de Nederlandse Textielgroep StiQS.

Flox den Hartog Jager /// Adam and me


Flox den Hartog Jager is een verhalenverteller. Inspiratiebron voor haar werk is het menselijk leven. Mythen, legendes, verhalen en symbolen, die het leven duiden. De laatste jaren is ze geboeid door verhalen over het begin en het einde van de geschiedenis. Volgt een mensenleven niet steeds dezelfde patronen, die kunnen worden weergegeven door dezelfde aloude, tijdloze symbolen? Na het erven van lapjes van haar schoonmoeder begon Flox met het werken met textiel. De vonk sloeg over tijdens een Masterclass Textielkunst. Vele exposities in binnen- en buitenland volgde. Ze organiseerde tentoonstellingen en schreef vele artikelen voor verschillende media. Flox is lid van de Nederlandse kunstenaarsgroepen StiQS en het No Rush Collectief en werd in 2017 toegelaten als lid van de Engelse 62 Group of Textile Artists. Ze exposeert met meerdere werken.

Groep 4 /// Draagkracht


Vier beeldend kunstenaars Giny Jans, Lilian van den Einden, Margriet van Dam en Jan Kenter verbeelden op geheel eigen wijze en d.m.v. diverse textiele technieken het thema 'draagkracht'. Grote brancards uit de Tweede Wereldoorlog worden zowel staand als liggend in de ruimte geplaatst. Drie van de vier werken zijn op dit moment volop in artistieke ontwikkeling en worden tijdens TPF2022 in een groepsformatie tentoongesteld. De 4 afgebeelde werken betreffen portretfoto's van de 4 kunstenaars en tonen een eerste glimpje van de expositie 'Draagkracht'.

Ellis Schoonhoven /// De Nieuwe Tempel

Beeldend kunstenaar Ellis Schoonhoven, founder van 'De Nieuwe Creatieven', werkt samen met beeldend kunstenaar Marga Manders, sustainable concept developer Marjolein Delsing en wiskundige Hans Rutten aan de realisatie van de omvangrijke textile art community sculptuur 'De Nieuwe Tempel'. In het afgelopen jaar werden schetsen, een technische analyse en een nauwkeurige maquette gemaakt. De vorm en afmeting van 'De Nieuwe Tempe'l zijn gegrond in de gulden snede, fibonacci sequentie en heilige geometrische proportie leer. Vele lakens worden ingezameld en via plantverven met koffieresten, afkomstig van Café de Blonde Pater in Nijmegen, voorzien van aardse bruintinten. Op lappen kant en damast worden vervolgens oeroude symbolen in goudkleurige garens geborduurd. Wist je dat je tijdens TPF2022 live kunt mee borduren?

Talentgroep Technisch Design /// Van Gogh in Plastic

Textielkunstenares Stefanie van Heusden van Colours of Life creëerde vanuit Talentgroep Technisch Design met 800 Kreadoe bezoekers, leerlingen van scholen en vakbekwamen het circulaire kunstwerk ‘Van Gogh in Plastic’. Het werk is een eigentijds eerbetoon aan Nederlands 'Meesterschilder' Vincent van Gogh. Vele lapjes werden ingeleverd, die vervolgens aan een rasterdoek voor bouwwerken werden genaaid. In het meer dan 3 meter hoge werk werden daarna meer dan 1000 plastic zakjes, papierstroken, kadolinten, videotapes en klipjes verwerkt. Het belang van samen creëren met recycle en afvalmaterialen vanuit ambachtelijke technieken, staat centraal voor Stefanie. Ook geeft ze met passie en kleur diverse workshops en lessen, zowel online als offline. Dit jaar viert Colours of Life net zoals TPF2022 haar 10-jarig Jubileum!

Whispering Voices of the Feminine

Ellis Schoonhoven /// Lost Connections

'Lost Connections' is geïnitieerd door Ellis Schoonhoven, in samenwerking met fotograaf en filmmaker Maayke Kleinbussink, fotograaf Conny van Rijn en choreograaf Shura Glasmacher. Eeuwenoud kant, verkregen door donaties van mensen overal ter wereld, werd aan elkaar genaaid. Meer dan 20 handwerksters uit het hele land werden betrokken. Zo ontstond een meer dan 4 m. lange kanten sluier met een diameter van 7 m. omgeven door kussens. Vrouwen uit allerlei continenten beantwoordden de oproep om een kussen te borduren in goudgarens met 'Lost Connections' geschreven in hun moedertaal. De sluier kent vele metaforen en symbolieken. Ellis heeft gekozen voor de sluier om de positie van vrouwen in de kunst(wereld) aan de kaak te stellen. Ellis geeft op vrij. 14 okt. een Lecture in de Textile+ Lecture Series.

Karin van der Linden /// Its's a Girl

Het recente werk van textielkunstenares Karin van der Linden is een ode aan de vrouw. De basisvorm is de 'body', waarbij haar eigen lichaam model heeft gestaan. Karin verzamelt verweesde materialen: voorwerpen of delen hiervan met een ‘verleden’. Door het haast alchemistisch samenvoegen en versmelten met haar eigen creaties, ontstaan indringende textiele sfeerbeelden. Anatomische assemblages, die op persoonlijke wijze de geschiedenis van de kunstenares portretteren. Karin completeert haar werken door het toevoegen van een intrigerende medisch-morfologische borduurstijl, waarin soms hardere materialen zijn opgenomen. Het kleurenspel is vaak eenvoudig, de uitvoerig is echter complex. Het borduren geeft haar rust en het assembleren brengt orde in de chaos, zo vertelt ze.

Elze van den Akker /// Imagine the Silence

Elze van den Akker is fotografe, theatermaakster en beeldend kunstenaar. In haar werk herrijst de natuur via upcycling van allerlei zwerfmaterialen op eigenzinnige, vrolijke en kleurrijke wijze. Voor de voorstelling 'Imagine the Silence' van De Jongere Republiek, ontwierp ze 4 lange decordoeken. 'Imagine the Silence' gaat over jonge vrouwen met verschillende roots, maar vergelijkbare vragen. Wie of wat bepaalt je identiteit? Ben je al iemand of moet je nog iemand worden? Kan je ontsnappen aan jezelf? Zijn vrouwen anders dan mannen? In hun voorstelling gaan theatermaaksters Dorothy Blokland, Joske Koning en Birgit Welink op zoektocht en pluizen tegelijkertijd een gruwelmythe uit van de Griekse schrijver Ovidius.

WEEF Collective /// WEEF | Raam

Op sensitieve wijze maken Hélène Vrijdag en Lieve Fikkers, met WEEF Collective verstilling en vertraging voelbaar via performance art met verschillende weefinstallaties. De oud-Griekse mythe van Arachne vormt het leidmotief. Een vrouw, die monddood werd gemaakt, omdat ze haar eigen waarheid weefde. Publiek wordt uitgenodigd een eigen positie te kiezen en het duo gade te slaan, zoals Arachne in haar weefwerk werd omringd en bekeken door vrouwen en nimfen, Hoe kijk je eigenlijk naar lichamen, die zich actief uiten in een werksessie? WEEF Collective brengt een verstild feministisch pleidooi vanuit het weten, dat de ervaring van de wereld gekleurd is door vele waarnemingen anders dan de eigen. Tijdens TPF2022 geeft Helene een sound & weave performance met een speciaal ontworpen WEEF | Raam.

Joke Hardenbol /// Rol in Roest & Koper

De in roest gekleurde werken op rol, die Joke Hardenbol exposeert, zijn ontstaan n.a.v. een ziekteproces toen ze 3 jaar geleden werd getroffen door borstkanker. In het jaar na de operatie borduurde ze alleen met bruinkleurige garens. Ze verfde met de hand een rol van 10m. handdoek en bewerkte deze met roest. Daarna voorzag ze de stof volledig van borduursels. Het werk is opgedeeld in 5 delen, die ieder aan koperen standaards zijn gehangen zodat ze net als in de originele staat kunnen 'rollen'. Zo is het werk draaibaar en heeft het iedere keer een ander aangezicht. Deze arbeidsintensieve manier van handwerken was voor Joke erg inspirerend. Na het afronden van het werk heeft ze andere rollen vervaardigd in verschillende levendige en natuurlijke geverfde kleuren en evenzo voorzien van handborduurwerk.

Patricia Guarda /// Stitched Life

Patricia Guarda is een mixed media, textielkunstenaar. Ze groeide op in Portugal omringd door garens, wol en textiel. Als kind leerde haar grootmoeder haar breien en borduren. 'Het was leuk!', herinnert ze zich. Later studeerde ze af aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Patricia geeft inkijkjes in haar kindertijd als jong meisje. Ze speelt als het ware met haar materialen en combineert katoen, wol, zijde en linnen met verf, draad en fotografie. Geestige, verhaaltjes ontstaan met soms een snufje sarcasme. Het proces is bijna net zo belangrijk als het (on)voltooide werk zelf. Met opzet laat ze de perfecte imperfecties zien van het langzame en delicate handwerk.

L.A.K. /// Sisterhood

Negen vrouwen uit allerlei windstreken strijken neer. Blij met elkaars weerzien wisselen ze uit. Alles kan en mag worden gedeeld. Van blijde boodschappen tot tere droefenis... 'Sisterhood" is een gedicht van Karin van Aaken en vormt de inspiratiebron voor het gezamenlijke werk van L.A.K.: Linda De Beer, Anneke Spijker en Karen Bruinsma. De kracht van L.A.K. Viltcollectief is om onderlinge verschillen bij elkaar te brengen en tegelijk recht te doen aan individuele werken. Linda houdt van klein werken, herhaling en borduurwerk met kleuren, zoals grijs, wit, natuurlijke tinten en een vleugje rood. Anneke wordt geïnspireerd door de natuur. Zij probeert ritmes en structuren te verwerken in haar vilt. Karen werkt graag vanuit een thema, dat haar ruimte geeft te werken vanuit een herinnering of emotie. Afbeelding: detail van 'Sisterhood' vervaardigd door Karen.

Alina Allen /// Abstract Tulip Inspiration

Roemeens textielkunstenares Alina Bogdan Allen, founder van HAartes, exposeert met verschillende werken in de serie 'Abstract Tulip Inspiration'. In Alina's ‘ fine fiber art’ worden op intensieve wijze impressionistische kleurcombinaties genaaid in een beweeglijke cocon-textuur. Passion, patience & professionalism staan in haar werk voorop. Naast abstracte werken ontwerpt Alina sieraden van textiel en maakt ze schilderijen en illustraties. Ze studeerde in haar jongere jaren af aan de Kunstfaculteit van de West-Universiteit Timisoara in Roemenië. Daarna werkte ze 10 jaar als Kunstdocent voor jongeren tussen de 10 en 14 jaar oud. Een aantal jaar geleden verhuisde ze naar Nederland, waar ze met veel liefde en expressie experimenteert met mixed fibers, papier, inkt en verschillende verfsoorten. Ze werkt soms dagen, maanden of jaren aan een werk vanuit de overtuiging: 'serious art takes serious time and dedication'.

Frida Berntsen /// Blueprint of Matter, Blueprint of Mind

Frida Berntsen studeerde dit jaar af aan ArTEZ BEAR Fine Art met haar serie 'Blueprint of Matter / Blueprint of Mind'. Ze werkt graag met textiel, waarbij ze kijkt hoe ambacht en traditie vandaag de dag van betekenis zijn. In haar werk 'verbijzondert' ze alledaagse momenten. Het is een continue spel met het verstrijken van de tijd. Door te transformeren, abstraheren en mee te bewegen met deze tijdelijkheid, (her)vindt Frida een gevoel van vrijheid, zo schrijft ze. 'Blueprint of Matter, Blueprint of Mind' beslaat een reeks fotogrammen gemaakt op oude tafelkleden van damast. De zon, die laag aan de hemel stond, heeft een lange schaduw van het serviesgoed achter gelaten op het tafelkleed. Vanuit cyanotype wandkleden weefde ze daarna nieuwe damasten i.s.m. een Belgische jacquard weverij. Zo keert het kunstwerk terug naar het alledaags gebruik.

Mary Poppelier /// Droom-land

Het werk ‘droom-land’ (2020) is een schilderij van textiel, zoals Mary verwoordt, bestaande uit allerlei stukjes gerecycled textiel met daarop een applicatie van zijde en oud kant. De inspiratie voor de kleuren komt uit de zijden applicatie. ‘Droom-land’ maakt onderdeel uit van Mary's abstracte werk, waarin ze een landelijk thema haast impressionistisch verbeeldt in een serie van 4 textiele werken. Andere werken in deze reeks zijn getiteld: ‘landschap’ (2012), ‘water-land’ (2014) en ‘vuur-land’ (2015). Mary exposeert de serie van 4 werken samen met 3 andere recente werken.

ZOO-TEX /// Ons Element

ZOO-TEX werd opgericht in 2007 en bestaat uit 8 leden: Annelies de Graaf (founder), Bouwke Alsema, Liesbee Colombijn, Jo Huisman, Loes Klein Elhorst, Marga Lagrand, Suze Termaat en Inge Witvers. De textielgroep komt gemiddeld 5 keer per jaar bij elkaar in 5 werksessies, die traditioneel worden geopend in een Museum of Natuurpark. N.a.v. een jaarthema ontwerpt en realiseert ieder lid individueel werk. De uiteindelijke werken worden tentoongesteld in groepsexposities: in een galerie, museum of op ongewone hedendaagse locaties en soms als textiele Land-art in het Nederlands landschap. Afgebeeld: Liesbee Colombijn - 'Water', Loes Klein - 'Invasieve Exoot' & Bouwke Alsema 'Mijn Koper Element'.

Mariëlle van den Bergh /// Black Paradise

Beeldend kunstenaar Mariëlle van den Bergh is gefascineerd door de aarde. Door mos en korstmossen, de woekerende groei van parasieten en paddenstoelen. Deze fenomenen symboliseren in haar werken veel meer dan pittoreske natuurverschijnselen: ze zijn symbolen van de verstrengeling tussen leven en dood. Mariëlle werkt met papier, keramiek, textiel, glas en metaal. Ze heeft vele continenten bezocht en aan artist-in-residence projecten gewerkt in Rusland, Japan, China, Australië en Ijsland. Ze exposeert met 'Black Paradise' en 'Korstmossen'. Op dit moment verblijft ze als artist-in-residence in Ijsland. Precies 1 week voor TPF2022 keert ze terug met de ferry.

Stichting Special Arts /// Ode aan...

Tijdens TPF2022 zijn bijzondere textiele werken te zien van buitengewone kunstenaars uit de Collectie van Stichting Special Arts. Zij zet zich in om kunstenaars met een beperking een artistiek podium te geven. Via de Special Arts Galerie met Kunstuitleen in Amersfoort en het organiseren van landelijke kunstprojecten & ontmoetingsplaatsen voor talentontwikkeling, maakt de Stichting de werken van deze kunstenaars zichtbaar en toegankelijk voor een divers publiek. Wat deze kunstenaars verbindt is de intensiteit van hun werk, dat zich uit in beeldende kunst, poëzie, dans en theater gekenmerkt door een hoog niveau van openheid, expressie- en verbeeldingskracht. Met haar expositie tijdens TPF2022 benadrukt Specials Arts het belang van een inclusieve samenleving, waar ruimte is voor ieders unieke artistieke vermogen!

Gea Korpel-Beskers /// Wol in Beweging

Gea Korpel-Beskers geeft vorm aan organische objecten bestaande uit verschillende soorten materialen. Van eenvoudige en pure materialen, zoals natuurlijke wol en ruwe katoen, tot aan keramiek en levende bloemen. Ze werkt graag volgens het principe van recycling en geeft haar werk vanuit intuitieve wijze vorm. Gea presenteert haar 50 m. lange sculptuur 'Wol in Beweging', waarbij publiek wordt uitgenodigd de wol letterlijk op eigen wijze in beweging te brengen. Op za 15 okt. brengt harpiste Sabien Canton in meerdere sessies de sculptuur muzikaal tot leven in een betoverende klassieke soundscape. Sabien studeerde bij Ernestine Stoop (Tilburg) en Catherine Michel (Parijs). Haar hart ligt bij kamermuziek en hedendaagse muziek.

Barry Passchier /// Fabric Pictures

Textielkunstenares Barry Passchier maakt 'Fabric Pictures': met de hand genaaide collages van gebruikt textiel. Als jong meisje werkte ze vaak aan haar eigen textielwerkjes als haar moeder kleding maakte. Barry is oorspronkelijk opgeleid als architect en studeerde Bouwkunde aan de TU Delft. Na het volgen van een aantal workshops bij de Engelse textielkunstenares Janet Bolton, opende voor haar een wereld van textiele vormgeving. Een bouwkundig thema is sterk aanwezig in haar 'Fabric Pictures': kleur, vorm, textuur en compositie van de stoffen vormen samen een eenheid.