Textile + Lecture Series

TPF2022 proudly presents a Talking Textile Tribe of 13 f***ing amazing artists & curators!

Wist je dat the Textile+ Lecture Series speciaal is vormgegeven ter ere van het TPF2022 10-jarig Jubileum? Iedere TPF2022 Festivaldag heeft een andere line-up met 4 verschillende Textile+ Lectures.  Elke Lecture duurt +/- 45 min. / max. 60 min en kan door +/- 120 mensen worden bijgewoond. De voertaal is Nederlands of Engels. Voor het bijwonen van 1 of meerdere Lectures hoef je je niet apart aan te melden!

> > > Lecture contents & visuals worden evt. ge-update  in aanloop naar TPF2022.

Day 1 /// do 13 okt.

12.00 /// Monika Auch

Monika Auch is beeldend kunstenaar en werkte tot haar afstuderen aan de Gerrit Rietveld Academie (2000) als arts. Haar focus ligt op het ontwikkelen van projecten d.m.v. de traditionele textieltechniek weven. In haar internationale studie STITCH_YOUR_BRAIN exploreert Monika de hand-brein-creativiteit connectie. Haar onderzoek is een cross-over tussen kunst en wetenschap en betekent de langstlopende 'participatory study' op het gebied van handwerken en menselijk welzijn. De ontelbare geborduurde breintjes van STITCH_YOUR_BRAIN participanten tonen vormgegeven herinneringen, emoties en personal stories: 'zo binnen, zo buiten'. Verschillende technieken, kleuren en materialen werden verwerkt tot eigen wijze 'brein-echo's'. Persoonlijke werken, die de gemoedstoestand(en) weerspiegelen van hun makers. In het voorjaar van 2023 verschijnt er een publicatie met 135 werken en de resultaten van het onderzoek gepubliceerd door internationale uitgever Jap-Sam Books. Een glimpje van STITCH_YOUR_BRAIN is te zien op de Textielkunst Expo.

13.30 /// Sara Vrugt & Nina Mathijsen

In hun Lecture 'Van Kade tot Zelfkant - van schaap tot stof' vertellen Sara Vrugt en Nina Mathijsen, de initiatiefnemers van het community kunstproject Van 'Kade tot Zelfkant' (2022), alles over het maken van de historische Leidse stof Saai, over hun ontdekkingen en vastlopers, over verzuipen en verbinden. Kunnen we dit project een publiek ambacht noemen? Waar begint en eindigt eigenaarschap? Is het een project van Nina & Sara, van de Leidse deelnemers, of is het van iedereen en daarmee van niemand in het bijzonder? Is deze lap Saai het resultaat van levend Leids Cultureel Erfgoed? Hoe liepen de geschiedenis en het nu in elkaar over? En wat maakte dat deelnemers zich soms heel intens verbonden aan een publiek kunstproject? Sara en Nina geven een uniek kijkje achter de schermen van het sociale proces en het fysieke eindresultaat. De nieuwe lap 'Leids Saai' werd deze zomer gemaakt in het Leidse Singelpark samen met meer dan 100 deelnemers. Het project was te volgen in Museum De Lakenhal. Sinds vorige maand is hier ook de volledige lap Saai te bewonderen.
Fotografie: Eelkje Colmjon.

16.00 /// Mehdi Mashayekhi

Iraans ontwerper Mehdi Mashayekhi studeerde in 2018 af als ontwerper aan ArtEZ University of the Arts. 'Choub' betekent hout in de Farsi-taal en integreert op innovatieve wijze hout als textiel+ materiaal in een serie van 15 menswear ontwerpen. Uitgangspunt voor 'Choub' Collection is een stuk hout, dat symbool staat voor de 'migrant'. Door het materiaal te bewerken en te transformeren tot een nieuwe structuur, verwijst Mehdi naar zijn eigen transformatieproces, dat hij doormaakte tijdens zijn integratiereis van Iran naar Nederland. Met zijn combinatie van 3D-textielontwerp en high-tech experimenten via CAD-toepassingen op multiplex 4mm. hout, geeft Mehdi vorm aan een ingenieuze couture collectie. In sept. '22 exposeerde hij 'Choub' Collection @NDSMFuse in Amsterdam. Een aantal van de 15 'Choub' ontwerpen zijn te zien op de TPF2022 Textielkunst Expo.

Day 2 /// vrij. 14 okt.

12.00 /// Sangmin Oh

Met zijn afstudeerproject 'Knitted Light' studeerde Koreaans ontwerper Sangmin Oh dit jaar af aan de Design Academy Eindhoven . De serie van 3D gebreide lampen werd gerealiseerd d.m.v. een collab. met het Textiellab. Sangmin ambieert licht, beweging en textiele vormgeving samen te laten komen in zijn etherische zee-achtige sculpturen, waarvoor hij de Young Talent Award 2022 won van het Textielmuseum | TextielLab. Met zijn sculpturen bootst hij het lichtgevende koraalrif na. 'Knitted Light' presenteert de fenomenale schoonheid van licht door objecten van textiel en licht. Het opent nieuwe interactieve materiële dimensies", vertelt Sangmin. In zijn lecture gaat hij o.a. in op zijn samenwerking met het Textiellab en het ingewikkelde technische proces van het verwerken van monofilament samen met elastisch garen. Monofilament is een stugge soort nylongaren, dat voornamelijk wordt gebruikt bij het vervaardigen van verschillende soorten vislijnen en netten.

13.30 /// Het Wilde Oog

Sinds 20 jaar vormt Spakenburg de biotoop voor de kunstprojecten van Het Wilde Oog: kunstenaarsduo Hans Lemmerman en Inge van Run. Vanuit het motto ‘Kijk Wild & Denk Lenig’ zetten de Wilde Ogers in verschillende projecten, een unieke, spraakmakende en vernieuwde koers uit wat betreft Oud-Hollandse klederdracht en visserij. Van duurzame geschiedenis en ambacht, tot theatrale regie en de kracht van archetypische beelden. Naast Spakenburg is ook kunstenaar en hervormer Joseph Beuys (1921-1986) door Het Wilde Oog onder stroom gezet. In zijn Lecture, gaat Hans in op de dialoog tussen o.a. het textiele kunstproject 'Spakenburgse Diva's' en de 20ste/21ste eeuwse kunst en onderzoekt hij op welke wijze de tijdloze zeggingskracht van Beuys en zijn werk getransformeerd zou kunnen worden worden naar de huidige samenleving? Afgebeeld: Hendrikje Kuis in Vlissingen met tas Joseph Beuys. Gefotografeerd door Het Wilde Oog / Frank Auperlé.

14.45 /// Antonio J. Guzman+Iva Jankovic

Nederlands-Panamees kunstenaar Antonio Jose Guzman & Nederlands-Joegoslavisch kunstenaar Iva Jankovic vormen samen een grensverleggend en 'time-traveling' multi-disciplinair duo in de (textiel) kunstwereld. Voor 'Kleurstof', de op dit moment lopende tentoonstelling in het Textielmuseum | TextielLab, maakten ze in opdracht de installatie 'Origin of Blue', een wetenschappelijk en visueel onderzoek naar de trans-Atlantische en post-koloniale erfenis van de kleur indigo. Via 'Electric Dub Station', een locatie-specifieke labyrint installatie en Panamees-Congolose processie, combineren Antonio en Iva 100 banners en 20 Afro-futuristische kostuums met soundscapes en choreografie. 'Electric Dub Station' maakte deel uit van Sonsbeek 20→24 'Force Times Distance - On Labour and its Sonic Ecologies' gecureerd door Bonaventure Soh Bejeng Ndikung. De textiele performance act was recent on show op 18 juni tijdens de Parcours Night van ART Basel.

16.00 /// Ellis Schoonhoven

Beeldend kunstenaar Ellis Schoonhoven, founder van 'De Nieuwe Creatieven', werkt samen met beeldend kunstenaar Marga Manders, sustainable concept developer Marjolein Delsing en wiskundige Hans Rutten aan de realisatie van de omvangrijke textiele sculptuur 'De Nieuwe Tempel'. Het community art project is vorig jaar van start gegaan n.a.v. een droom en kent een geschatte realisatie periode van 5 jaar. De vorm en afmeting van 'De Nieuwe Tempe'l zijn gegrond in de gulden snede, fibonacci sequentie en heilige geometrische proportie leer. Vele lakens worden ingezameld en via een proces van eco-dying met lokale koffieresten, afkomstig van Café 'De Blonde Pater' in Nijmegen, voorzien van aardse bruintinten. Daarnaast worden oeroude symbolen in goudkleurige garens geborduurd voor het interieur van de Tempel met behulp van vele betrokken handen en harten. Wist je dat je tijdens TPF2022 live kunt mee borduren aan 'De Nieuwe Tempel'?

Day 3 /// za. 15 okt.

12.00 /// Marcos Kueh

Maleisisch textielkunstenaar en graphic designer Marcos Kueh is dit jaar afgestudeerd aan de Koninklijke Academie voor de Kunsten, Den Haag. Zijn textiele werken zijn speculaties op en onderzoeken naar de traditionele betekenis van ambacht in hedendaagse context. Voor zijn afstudeerproject 'Kenyalang Circus' verdiepte hij zich in traditionele weeftechnieken uit Borneo en werkte hij samen met het Textiellab. In zijn werken weeft Marcos een mythe van zelf-acceptatie, veerkracht en compassie. Hij ambieert de betekenis van post-koloniale onafhankelijkheid te begrijpen, trots te hervinden en lokaal stigma te doorbreken, waarbij textiel wordt gelieerd aan ongeschoolde vrouwen uit Bornese dorpen. Samen met Izabelle Lacheta vormt Marcos 'Sampat Studio' vertegenwoordigd door Rademakers Gallery in Amsterdam.

13.30 uur /// Rademakers Gallery

Pien Rademakers, curator, kunsthistoricus en visionary founder van Kunstgalerie Rademakers Gallery in Amsterdam wordt geïnterviewd door Eline Bochem over haar werk en visie. Na afloop is er gelegenheid voor bezoekers om vragen te stellen. Rademakers Gallery werd opgericht in 2007 en presenteert kunstwerken van zowel bekende als opkomende kunstenaars op het raakvlak van (textiel)kunst, design, mode en juwelen, zoals: Joanna Schneider, Yamuna Forzani, Simone Post, Nina K. Ekman, Antoine Peters en Iris van Herpen. Duurzaamheid en het versterken van de positie van vrouwelijke kunstenaars vormt het kloppend hart van Pien. Ze kiest en ontwerpt elke tentoonstelling, kunstenaar en kunstobject persoonlijk. Haar visie is ruimdenkend, kleurrijk, vrouwelijk. Verbindend, bevlogen en aansprekend. Voor het 5de jaar op een rij, presenteert Rademakers Gallery van 1 sept. - 26 nov. '22 de tentoonstelling SOFT! met nieuwe textiele werken van kunstenaars en designers.

15.30 /// Textielmuseum | TextielLab

Het TextielLab - de professionele werkplaats van het TextielMuseum in Tilburg heeft het afgelopen jaar gewerkt aan de vervaardiging van de nieuwe gordijnen voor de Chinese Zaal van Paleis Huis ten Bosch - het woon- en werkpaleis van Koning Willem Alexander en Koningin Máxima. In het TextielLab zijn de nieuwe gordijnen machinaal geborduurd. 16 handborduurgroepen uit heel Nederland én Koningin Máxima zelf borduurden ook mee. Op 1 december opent de tentoonstelling ‘Koninklijk borduren - verhalen en vakmanschap’ die het maakproces van zowel het machinale als het handborduurwerk gedeelte van dit enorme project toont. Tijdens hun Lecture zoomen Emma Meewis, die bijdroeg aan de ontwikkeling van de machinaal geborduurde gordijnen en Simchá van Helden, communicatiemedewerker van het TextielMuseum, in op het maakproces van de gordijnen en de totstandkoming van de aanverwante tentoonstelling.